Undgå julestress: Sådan forener du arbejde og familieliv i december

Det kan være svært at imødekomme alles interesser, når julen melder sig, og aktiviteterne står i kø på arbejdspladsen og på hjemmefronten. Men med planlægning kan du tage brodden af den værste julestress, mener ekspert.

14.12.12
Leder-info

Børnene vil lave juledekorationer og bage pebernødder, mens utålmodige beskeder tikker ind i arbejdsmailen og julefrokosterne står i kø for at optage weekenderne. Hensynene i december er mange, og hvis du vil undgå at komme i klemme mellem familie, venner og arbejdspladsen, er planlægning altafgørende, mener speciallæge Jørgen Lund fra Stressklinikken i København.

"Ideelt set handler både arbejdsliv og familieliv om at være 100 procent til stede. Derfor er det vigtigt at planlægge sin tid, så arbejdet ikke kommer med hjem. Man kan eksempelvis slutte arbejdsdagen af med, at skrive en liste over alle de ting man skal huske, når man møder ind næste dag. Nogle har også et bekymringstræ stående ude foran deres hus, så de mentalt bliver mindet om, at de skal hænge arbejdet på træet, inden de træder ind til familien. For mange kræver det disciplin ikke at tjekke arbejdsmailen juleaftensdag, men det er mangel på respekt over for familien, og man skal lade være," siger han.

I de tilfælde, hvor man er nødt til at arbejde hjemme, er det vigtigt at inddrage sine nærmeste i planlægningen af arbejdet, påpeger Jørgen Lund.

"De fleste får dårlig samvittighed, når de kommer hjem og bliver nødt til at arbejde, men sådan behøver det ikke at være. Bare husk at inddrage familien og for eksempel lave en aftale om at arbejdet tager to timer, og du har fri resten af aftenen," siger han.

Lær at sige fra
En anden stress-faktor i julen er de mange julefrokoster og familiearrangementer. Men også her mener Jørgen Lund, at løsningen er at tale sammen og planlægge tiden med familien.

"Aftal sammen med din mand eller kone, hvad det er, I gerne vil bruge jeres tid på. Hvis l har travlt, så lad være med at sige ja til et arrangement med det samme. Skaf i stedet en lille tænkepause, så du har mulighed for at vende tilbage, når I har drøftet det derhjemme. Det nytter ikke bare bevidstløst at sige ja. Døgnet har kun 24 timer, og derfor kan man ikke planlægge som om, der er 48," siger Jørgen Lund.

Hos mange rammer jule-stressen dog først for alvor, når de får fri. Og sygdom i juledagene kan ifølge Jørgen Lund være et tegn på, at man har for meget at se til i hverdagene.

"Hvis man har travlt hele december og arbejder 12-14 timer i døgnet, så vil de fleste klaske sammen og blive rastløse og få influenza, når ferien melder sig. Det skyldes, at adrenalinen pumper, når vi stresser, mens immunforsvaret bliver svækket, når vi slapper af. Stress-symptomer som hovedpine, humørsvingninger og søvnbesvær er imidlertid vores skytsengle, og vi skal lytte til signalerne, når de kommer, fordi de er et tegn på, at vi står med for mange opgaver og udfordringer," siger Jørgen Lund.